Thursday, December 6, 2018

Jumpa Atuk KFC


Teks Nor Affizar Ibrahim

Jumpa Atuk KFC

Selongkar barang-barang lama, baru-baru ini, terjumpa pula gambar saya dengan Atuk KFC.

Tersenyum sendirian saya apabila melihat gambar itu semula. Walaupun gambar itu berusia 19 tahun, ingatan saya masih segar kenangan berjumpa dengan wajah ikon KFC itu.

Apabila mendapat tugasan itu tentu sahaja saya teruja dan pada masa sama berdebar juga untuk menemubual one to one dengan wajah ikon KFC itu.

Manakan tak teruja, ketika itu makanan segera tidaklah banyak sangat di negara ini. Yang ada masa itu termasuklah KFC (Kentucky Fried Chicken), A&W dan Mc Donald. 

KFC tentulah antara yang popular dan digemari ramai, dari kanak-kanak hinggalah orang dewasa.

Kebetulan, saya juga pernah berkerja sambilan sebagai krew di Restoran KFC ketika cuti semester pengajian.

Trademark Kolonel Sanders

Sebaik tiba di tempat dijanjikan bertemu, ‘Kolonel Harland D Sanders ‘ sudah pun menunggu saya. Tentu sahaja dia mengenakan sut putih bersama bow dan memegang tongkatnya.

Itulah penampilan atau trademark ikon KFC sejak diperkenalkan di negara ini. Begitu juga dengan janggut dan rambut putihnya.

‘Kolonel  Sanders’ menyambut mesra kedatangan saya dan jurugambar.  Saya suka menemubual Atuk ini, kerana cukup peramah.

Malah, dia tahu saya agak gementar untuk menembualnya tetapi terus sahaja menunjukkan kemesraannya apabila berbual.

Sikap kebapaannya yang ditunjukkan membuatkan saya semakin seronok berbual dengannya.

Akhirnya, perasaan gementar itu hilang dan saya semakin rancak mengajukan satu persatu soalan kepada Atuk KFC.

Paling saya suka, apabila dia bercerita pasal topik hubungan kekeluargaan.

"Saya tahu saya sentiasa sibuk. Tapi sebagai bapa saya mempunyai tanggungjawab besar untuk mendidik anak.Saya cuba cari kualiti masa dengan mereka.  Anak adalah harta saya yang sebenar," katanya.

Cerita punya cerita, baharulah saya tahu dia bukan Kolonel Sander yang sebenar, sebaliknya hanya menyerupai wajah ikon popular di serata dunia itu.

Itulah dikatakan tuah berwajah sama!

Selesai sahaja, menembual dia mengajak saya bergambar bersama. Apa lagi, pucuk dicita ulam mendatang.  Tentu sahaja tidak menolakknya, walaupun itu adalah Kolonel Sanders jelmaan!

Pertama dan terakhir

Selesai bergambar, jurugambar Owee Ah Chun pula mnyatakan hasratnya untuk bergambar bersama dengan ‘Kolonel Sander’.

“Eh...aku pun nak bergambar juga dengan Kolonel.” Kata Ah Chun.

“Ai! Kau pun nak bergambar juga. Ingatkan tidak minat.” Kata saya sambil terus mengambil kamera yang dihulurkan.

“Mestilah. Aku nak tunjuk dengan orang aku bergambar dengan Kolonel. Bukan senang nak jumpa ni.” Jawab Ah Chun.

Betullah kata Ah Chun, itulah pertama dan terakhir saya berjumpa dengan jelmaan Kolonel Sanders. Saya tidak tahu, sama ada dia masih ada atau tidak lagi di dunia.

Andai kata, ada keizinan-Nya kami bertemu semula, ingin sahaja saya tunjukkan gambar kenangan ini kepadanya.

Untuk catatan ini, saya paparkan artikel yang ditulis hasil pertemuan  dengan ‘Kolonel Sanders’.  

Artikel ini disiarkan di Berita Harian pada Jumaat, 2 Julai 1999.

Jika anda membaca artikel ini, anda akan tahu siapa sebenar jelmaan Kolonel Sanders ini.


================================================================

Wajah seiras punca Braxley terkenal

Oleh Nor Affizar Ibrahim

SERUPA tetapi tidak sama. Itulah yang dapat diungkap dan dirumuskan ketika pertama kali berpeluang bertemu dan bertentang mata dengan John Braxley, Duta Antarabangsa Kentucky Fried Chicken (KFC). 

Bukan saja cara penampilannya sama tetapi raut wajah Braxley juga dikatakan seiras dengan Kolonel Harland D Sanders, pengasas KFC.  

Dengan memiliki ciri persamaan itu, tidak hairan jika menyebabkan ramai terkeliru atau mudah tertipu dengan `kolonel palsu' itu, terutamanya di kalangan kanak-kanak. 

Namun bagi Braxley, bukanlah niatnya untuk mempermainkan orang ramai atau meniru gaya Kolonel Sanders, semata-mata untuk mencari perhatian.   

Semua yang berlaku adalah secara kebetulan dan beliau sendiri tidak pernah menyangka mempunyai iras wajah dan penampilan sama dengan Kolonel Sanders, yang sememangnya terkenal di seluruh dunia.   

"Saya tidak pernah melakukan pembedahan plastik sepanjang usia saya, semata-mata untuk meyerupai wajah Kolonel Sanders. Ikhlas saya katakan, inilah wajah sebenar saya," ujarnya.   

Beliau akan berada di Malaysia untuk beberapa minggu sempena kempen Riben Biru KFC yang dilancarkan pada 17 Jun lalu. Ini adalah kunjungannya yang kedua ke negara ini.  

Braxley yang berasal dari Florida adalah bekas pemegang francais KFC dan kini beliau menjelajah ke seluruh dunia sebagai Duta KFC untuk mempromosikan makanan ayam goreng kegemaran ramai itu. 

Antara negara yang dilawatinya ialah China, Thailand, Filipina, Hong Kong, Taiwan, Pakistan dan Singapura.   Setiap kali melawat mana-mana restoran KFC di serata dunia, Braxley pasti tidak ketinggalan memakan sekurang-kurangnya seketul ayam goreng.   

"Saya tidak pernah jemu memakan ayam goreng KFC daripada muda hinggalah sekarang. Bahagian yang paling saya suka ialah paha ayam. Mungkin itulah rahsianya bagaimana saya boleh menyerupai wajah Kolonel Sanders," Braxley berseloroh.   

Menurutnya, kali pertama beliau bertemu Kolonel Sanders ialah pada tahun 1962. Ketik
a itu, beliau bekerja dengan francais KFC, Maxey Powell yang membuka cawangan restoran di bandar Florida. 

Braxley pada waktu itu berusia 32 tahun berbanding Kolonel Sanders yang sudah meningkat usia 72 tahun.   "Kolonel Sanders seorang yang peramah dan cepat mesra dengan sesiapa. 

Saya sendiri tidak menyangka, pertemuan pertama itu menjalinkan hubungan persahabatan yang baik di antara saya dan Kolonel Sanders," ceritanya.   

Pada tahun 1964, Kolonel Sanders meminjamkan Braxley modal bagi membolehkannya memiliki francais sendiri untuk membina dan membuka restoran KFC pertamanya di St Augustine. 

Kesungguhan Braxley mengusahakan perniagaan menghasilkan kecemerlangan.  Bagaimanapun, selepas 25 tahun membabitkan diri dalam dunia perniagaan, beliau mengambil keputusan untuk bersara.   

Braxley menjual francais kepada anak sulungnya, Chris dan sekali-sekala mengikuti perkembangan perniagaan KFC.   Pada tahun 1992, KFC mengadakan konvensyen di Nashville, Tennessee. 

Pada konvensyen itu, beliau bertemu dengan Margaret, anak kepada mendiang Kolonel Sanders.   

Pertemuan itu mengingatkan Margaret kepada bapanya kerana beliau mendapati wajah Braxley seakan wajah Kolonel Sanders.   

"Sebelum bertemu Margaret, ramai yang memberikan pendapat itu tetapi saya tidak pernah ambil peduli dengan kata-kata itu. Sehinggalah saya bertemu dengan Margaret. Untuk mencari kebenaran kata-katanya, saya pernah berjam-jam menatap wajah sendiri pada cermin," ceritanya lagi.   

Secara kebetulan KFC memperkenalkan satu menu baru. Semua pemegang francais dipanggil dan mereka disuruh mencari seorang pelakon untuk melakonkan watak mendiang Kolonel bagi tujuan promosi.

Lalu, ia mendorong Chris memujuk bapanya, mencuba peranan yang ditawarkan.   Braxley akhirnya bersetuju dan mula membela serta menyimpan misai dan janggut. Rambutnya turut diubah suai agar lebih mirip kepada mendiang Kolonel. 
Satu perkara yang tidak disedarinya sebelum itu, beliau memakai kaca mata yang sama dengan Kolonel Sanders.   `Klon' Kolonel Sanders semakin sempurna apabila dia memakai sut serba putih dan bow serta membawa tongkat.  

Kali pertama beliau muncul di khalayak ramai dengan imej Kolonel ialah pada tahun 1993 ketika perarakan menyambut perayaan Krismas di St Augustine.   

"Saya seperti Santa Claus yang menjadi perhatian ramai. Ramai yang mengerumuni saya terutamanya kanak-kanak.   Ada juga yang menjerit-jerit memanggil saya Kolonel Sandersdan berebut- rebut untuk bergambar bersama. Sambutan itu memang mengagumkan dan tiba- tiba saya begitu popular," katanya.   

Pita video selama dua minit dan beberapa keping gambar yang dirakamkan pada perarakan hari itu, kemudian dihantar kepada KFC. 

Enam bulan selepas itu, Braxley disuruh mewakili barat daya bagi menyertai pertandingan menyerupai wajah Kolonel di Henryville, Indiana, tempat asal Kolonel.   

Kemenangan Braxley di tempat pertama, tidak ada siapa yang boleh pertikaikan. Malah, isteri mendiang Kolonel, Claudia dan anak perempuannya serta semua cucunya turut mengesahkannya. 

Bermula pada detik itu, kehidupan Braxley berubah dan beliau secara rasmi, `ditauliahkan' sebagai Kolonel.   Yang pasti, wajah dan sifat kebapaan yang dimiliki Braxley @ Kolonel Sanders menyebabkan ia disenangi kanak-kanak.   

Walau ke mana beliau pergi, kanak-kanak sentiasa menjadi peminat utamanya.   Bapa kepada tujuh anak yang semuanya lelaki dan 14 cucu ini, tidak pernah berasa kekok didampingi kanak-kanak sebaliknya gembira jika dapat menghiburkan mereka.   

"Saya amat sukakan kanak-kanak. Mereka sering mengingatkan saya bagaimana saya dan isteri, Charlotte mendidik anak-anak ketika mereka masih kecil," katanya.   

Mengenai cara beliau mendidik anak, Braxley memberitahu, meskipun masanya agak kurang dihabiskan bersama mereka kerana sibuk menguruskan perniagaan, beliau tetap mengambil berat dan sentiasa mengikuti perkembangan mereka.   

"Saya lebih suka memberi kebebasan kepada anak untuk membuat pilihan apa yang disukainya. Bagaimanapun sebagai bapa, saya sentiasa mengawasi dan memberi nasihat kepada mereka," ujarnya.   

Beliau juga menggalakkan anak-anaknya berdikari sejak kecil lagi. Setiap kali musim cuti sekolah, anak-anaknya akan bekerja di restoran mereka dan melakukan semua kerja seperti mana pekerja lain.   

"Anak-anak saya dilayan dan dibayar gaji sama seperti pekerja lain. Saya mahu mereka tahu bagaimana susahnya mencari duit. Bagi saya, cara didikan itu banyak memberi mereka pengajaran," katanya turut berbangga dengan kejayaan semua anaknya dalam bidang masing-masing.  


Sumber:Berita Harian, Jumaat 2 Julai 1999

No comments:

Post a Comment