Tuesday, October 23, 2018

Kisah lorong hitam

Kisah lorong hitam

Cerita 1

Kisah hidup pelacur yang tersembam di lorong hitam pernah menjadi bahan penulisan saya.
Artikel yang ditulis pada 2016 itu bukanlah cerita indah, namun ia sarat dengan pengajaran mengenai kehidupan.

Namun, siapalah kita untuk menghukum golongan ini kerana pastinya mereka juga tidak mahu terjebak di lembah hina itu.

Melalui rakan kenalan dari Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), saya berjaya menembual secara eksklusif beberapa pelacur wanita yang masih meneruskan kehidupan mereka dengan menjual tubuhnya.

Saya juga ditemukan dengan bekas pelacur yang cuba mengikis pengalaman hitamnya dalam dunia dianggap tidak bermoral itu.

Seperti dijanjikan, kami bertemu lebih kurang jam 9 malam di ibu kota.

Rezeki jual tubuh

Pelacur bernama Mak Lia (bukan nama sebenar) antara yang melekat terpahat dalam kenangan.

Sedih saya melihatnya kerana dalam usia 65 tahun dan layak dipanggil nenek, dia masih mencari rezeki dengan menjual tubuhnya.

“Laku lagi ke? Siapa pelanggannya?” Itu antara soalan yang bermain dalam benak fikiran saya sebelum berjumpa dengannya.

Kali pertama bersua, saya cuba menilainya mengikut pandangan mata kasar saya.

“Emm taklah cantik. Penampilan pun tidak terurus. Seksi pun tidak. Macam manalah boleh 
ada pelanggan.” Itu antara kata suara hati saya.

Namun, apabila berbual dengannya, saya mendapati Mak Lia selamba orangnya, peramah dan pandai mengambil hati. Lancar sahaja dia berkongsi cerita, dari zaman bahagianya melayari perkahwinan hinggalah kisah hidupnya yang tercampak di dunia hitam itu.

Sesekali dia melawak dan menunjukkan gaya seksi terutama apabila diminta bergambar. Sehinggakan, gugup dan terketar-ketar jurugambar dibuatnya.      

Bagi Mak Lia, pengertian kasih sayang sudah lama terpadam dalam kamus hidupnya. 

Katanya, dia terpaksa meneruskan pekerjaan melacurkan diri yang sudah dilakukannya sejak lebih 20 tahun demi sesuap nasi.

Ketika ditemubual, Mak Lia meminta rokok mungkin untuk meredakan dan menyembunyikan pelbagai rasa terpendam dalam diri. Mujur, rokok memang kami sudah standby sejak dari awal.   

Usia semakin senja

Meningkat usia semakin senja, kehidupan Mak Lia tidak menentu, tanpa rumah dan keluarga. Dia mempunyai anak, tapi hidupnya kini terbuang dan sebatang kara.

Dalam usia sebegitu, Mak Lia memberitahu dia hanya dibayar RM10 setiap 20 minit sesi perkhidmatan sebagai pelayan seks. Lazimnya, aktiviti dilakukan pada waktu malam.

Dalam sehari, hanya dua atau tiga sahaja pelanggan dan jika tidak bernasib baik, adakala langsung tiada sesiapa sudi melangganinya.

Terkedu lidah apabila Mak Lia memberitahu, dia melayani sesiapa sahaja yang sudi membayar perkhidmatannya termasuklah, penagih dadah. Ditanya, tidak takutkah jika terkena penyakit HIV/AIDS.

“Isyyy aku sihat ni. Elok aje…mana ada sakit-sakit.” Selamba aje Mak Lia menjawab.

Jika tiada pelanggan, dia akan mengutip tin dan botol kosong untuk dijual.

Kata Mak Lia, dia mula terjebak dalam dunia pelacuran selepas bercerai dengan suami kedua, berikutan perkahwinan yang tidak direstui keluarga suami, selain sikap suami yang 
sering mengasarinya.

Kegagalan perkahwinan kedua menyebabkan Mak Lia mula `berjinak-jinak' dengan kelab malam dan akhirnya terjebak dengan dunia pelacuran.

Tidur beralas kotak

 "Saya sering fikir sampai bila hendak melacur, lebih-lebih lagi sudah tua begini. Tetapi, ia bukan sesuatu yang mudah. Hendak cari pekerjaan pun tiada orang hendak sebab sudah tua, tambahan lagi bila mereka tahu latar belakang saya, mereka rasa jijik.” Itu antara luahan hatinya.

Meniti kehidupan yang semakin dihambat usia dan tiada sesiapa di sisi, Mak Lia hidup seadanya.

Katanya, kalau ada duit dia akan beli makanan dan menyewa bilik dengan kadar bayaran RM15 sehari di sekitar Chow Kit. Jika tidak, tidur sajalah di mana-mana lorong atau kaki lima bersama kawan-kawan gelandangan dengan beralaskan kotak dan berselimut surat khabar.

Pertemuan itu berlarutan hingga ke 12.00 malam. Banyak cerita sebenarnya yang dikongsikan Mak Lia tetapi biarlah sebahagian lagi itu disimpan kedap dalam diri saya.

Sebaik sahaja habis temubual, saya menghulurkan sedikit wang kepada Mak Lia. Ada riak gembira pada wajahnya ketika menerima duit itu. Mak Lia berlalu perlahan-lahan meninggalkan saya.

Saya berharap, dengan wang tidak seberapa itu sekurang-kurangnya Mak Lia tidak perlu menjual tubuhnya pada malam itu!


Cerita 2

 “Kenapa terus bergelumang dengan dosa?” Soalan itu sebenarnya, hanya mampu berlegar di dalam kepala dan tidak mampu diluahkan.      

Mendekati, wanita yang mempunyai dua cahaya mata berusia 10 dan 11 tahun dan menjadi pelacur jalanan itu, membuatkan satu persatu persoalan timbul dalam kepala saya.   
Namun, kebanyakan persoalan tidak mampu terhurai. Sehinggakan sendat kepala saya memikirkannya.

Lin, 39, (bukan nama sebenar) bertubuh agak gempal dan penampilannya tampak biasa.  Pada pertemuan malam itu, dia mengenakan seluar denim dan baju kemeja-T berlengan pendek.

Katanya, dia menjadi pelacur jalanan secara sambilan kerana pada waktu siang, dia dan suami bekerja di kafe siber.

Demi sesuap nasi

Alasannya menjual tubuh kerana untuk sesuap nasi dan pekerjaan itu mudah untuk mendapatkan wang meskipun perkhidmatan yang dibayar tidak seberapa. Malah, ada yang mahukan perkhidmatan percuma dan dibayar serendah RM10 semalam.

“Bukan orang dewasa aje, remaja pun hendakkan seks dengan saya,” katanya selamba.
Kata-kata itu, membuatkan saya sekali lagi terkedu!         

Lin berasal dari Utara, berpindah ke Kuala Lumpur selepas bercerai dengan suami yang juga seorang penagih dadah.      

Di ibu kota, Lin pernah bekerja kilang, pembantu katering dan lain-lain. Kesusahan yang ditanggung Lin membuatkan ada rakan mengajaknya menawarkan perkhidmatan seks bagi menyara diri secara mudah dan tidak perlu bekerja teruk.

Sejak itu, ia menjadi sumber pendapatan sampingan dan diteruskan meskipun mendirikan rumah tangga buat kali kedua.

"Setiap hari ada tiga atau empat pelanggan dengan bayaran RM50 seorang. Pelanggan biasanya bersilih ganti dan ada juga individu yang dikenali tetapi kami buat-buat tidak kenal,” ceritanya.

Keluarga dan anak-anak yang duduk bersama kakak di kampung, langsung tidak tahu Lin menjaja tubuh di ibu kota. Lin menyewa bilik sekitar RM350, di Kampung Baru.
           
“Saya juga  sudah lali ditangkap polis dan bermalam di lokap kerana direman bagi kesalahan memberikan perkhidmatan seksual. Mula-mula dulu memang takutlah tetapi selepas itu sudah biasa kerana saya bukan di bawah umur. Akhirnya, dengan duit melacur inilah saya menyara diri dan keluarga."

Tahu dosa

Saya menarik nafas panjang, setiap kali mendengar jawapan Lin yang saya rasa tidak masuk akal untuk diterima. 

Namun, untuk terus mengorek cerita Lin pada malam itu, saya terus menjadi pendengar setia dengan setiap keluhan dilontarkannya.

"Saya tahu perbuatan ini berdosa, tetapi tiada pilihan kerana saya tidak berpelajaran tinggi, sedangkan ada perut yang hendak disuapkan makanan dan diberikan pelajaran,” katanya menutup bicara.

Malam itu, saya hilang kata-kata! Sesak dada dan kepala saya mengenangkan nasib dan kehidupan pelacur-pelacur yang ditemui dan ditemubual itu.


Bila hidayah datang

Namun, saya teringat kata-kata rakan NGO. Katanya, kita tidak tahu bila hidayah itu akan datang, tetapi percayalah selagi hati mereka percaya bahawa Allah itu ada, Insya-Allah suatu hari nanti akan terdetik juga di hati mereka untuk bertaubat.

Nasihat paling berkesan, katanya yang penting, kita yang diberikan amanah dan tanggungjawab ini perlu berusaha untuk meletakkan nilai ikhlas di dalam hati.

Jangan prejudis terhadap mereka, jangan hukum mereka sebelum mengetahui latar belakang hidup mereka. 

Sebaliknya, betulkan persepsi dan percayalah bahawa mereka ini mahu keluar dari 'penjara' itu, namun tidak tahu bagaimana caranya atau kabur dalam menemui jalan yang betul!





No comments:

Post a Comment