Thursday, June 20, 2019

8 Tips Tingkatkan Kemahiran Menulis


Teks Nor Affizar Ibrahim 

11 tips tingkatkan kemahiran menulis 


Menulis artikel, cerita atau rencana adalah sesuatu yang seni. 
Ia bukan seperti anda minum secawan kopi, basahkan tekak dan dapat  merasai nikmatnya.

Kemudian, esoknya anda bancuh lagi untuk mengecapi rasa keenakan air kopi itu sekali lagi. Nikmat secawan air kopi itu hanya kita sahaja yang dapat mengecapinya.
Ia tidak seperti menulis artikel. Menulis artikel, sebenarnya lebih daripada itu.

Kita menulis bukan untuk kepuasan diri sendiri sendiri sahaja tetapi juga untuk orang lain.
Pendek kata, ‘nikmat’ menulis itu untuk dapat dirasai atau dijiwai oleh semua walaupun artikel itu hasil penulisan kita.

Manfaatnya pula bukan diperolehi untuk seorang dua dapat tetapi jika boleh biarlah berantaian dari satu ke satu orang dan dikongsi seramai mungkin.

Oleh sebab itulah apabila menulis artikel, kita jangan sesekali mengabaikan kualiti.

Artikel biasa-biasa, syok sendiri atau sekadar ala kadar dan melepaskan batuk di tangga, tidak boleh membawa anda ke peringkat seterusnya..

Untuk itu, kita mesti terus belajar mengenai teknik menulis dan sesekali dapatkan tips menulis.

Kali ini, saya ingin berkongsi beberapa tips untuk meningkatkan kemahiran penulisan artikel.


1. Tidak kisahlah panjang atau pendek

Jangan risau mengenai panjang atau pendek artikel anda. Saya tahu, ada yang risau apabila atikel ditulis amat pendek. Bimbang apa yang ditulis tidak kesampaian untuk pembaca.

Harus ingat, bahawa menulis artikel ini adalah untuk mengembangkan kemahiran anda menulis.

Oleh itu, tulislah apa yang terdaya atau apa yang terlintas dalam fikiran anda ketika itu. Idea akan datang dari semasa ke semasa.

Bermula daripada penulisan artikel yang pendeklah ia akan berkembang menjadi artikel yang panjang.

Namun, anda harus ingat, pengisian adalah lebih penting. Apa guna hasil penulisan artikel yang panjang sedangkan isinya kosong!

Paling menyedihkan, anda yang sendiri menulis pun tidak faham apa yang ditulis. Jadi, bagaimanakah dengan orang lain?

2. Tulis awal pagi

Ini adalah sesuatu yang menarik. Banyak penulis yang serius dan profesional  lebih suka menulis kandungan mereka pada waktu pagi.

Kebanyakan berpendapat, waktu pagi membolehkan mereka menulis artikel segar.Suasana pagi seolah-olah agak tenang dan bertenaga dapat membantu mereka memperbaiki kemahiran menulis artikel mereka.

Mungkin anda boleh mencubanya dan tukarlah waktu menulis anda.

3. Menjadi pembaca baik

Membaca adalah perkara wajib bagi seorang penulis yang ingin membina dan meningkatnya gaya penulisannya

Oleh itu jadilah pembaca yang baik. Melalui pembacaan, idea dan fikiran anda akan membolehkan anda berfikir dan membiarkan diri anda tersedia untuk menulis pada topik tertentu.

Hasilnya, penulisan anda, mempunyai isi kandungan yang baik dan bermaklumat.

4. Mudah difahami

Cara menulis anda perlulah mudah difahami.  Jangan belit-belit dan terlalu banyak bermain bahasa yang orang lain tidak faham.

Dalam penulisaan, nyatakanlah pandangan anda dengan cara yang mudah dan sesuai. Ini akan membantu pembaca menghargai apa yang anda tulis.

5. Tulis di lokasi bebas

Untuk menulis, anda perlukan suasana tenang, damai dan rehat, sekali gus mudah anda menumpukan sepenuh perhatian dan jiwa anda kepada penulisan itu.

Oleh itu pilihlah lokasi bebas yang dapat memberikan anda suasana seperti it. Ini penting untuk  mengalihkan fikiran ada dan terus leka dalam berkarya,

Elakkan juga aktiviti rangkaian sosial dan telefon bimbit anda yang boleh menghilangkan konsentrasi anda. Jika anda sibuk mahu ‘melayannya’ maka tidak mustahil kerja dilakukan akan tergendala dan tidak menghasilkan apa yang anda harapkan.

6. Lakukan penyelidikan sebelum menulis
Sebelum anda memulakan kerja penulisan, lakukanlah penyelidikan yang teliti mengenai topik tertentu yang akan anda tulis.
Ia akan meningkatkan pengetahuan anda mengenai topik itu dan anda akan dapat menulis secara bebas dan bermaklumat.
Mempunyai pengetahuan yang lebih mendalam akan menjadikan anda unik dalam bidang ini.

7. Berikan diri anda masa tertentu
Walaupun anda sudah mempunyai pengetahuan dan memiliki semua bahan yang disudah diteliti dengan rapi, anda juga perlu menjadi diri sendiri.
Rutin anda setiap hari pastinya sibuk.  Justeru, anda perlu memisahkan beberapa masa dan memberikan masa tertentu untuk kemahiran menulis anda.
Anda mesti mempunyai masa yang tepat untuk memahami pengetahuan lebih mendalam, untuk menulis artikel diinginkan.
Menulis bukan hanya satu hari pekerjaan. Oleh kerana itulah anda perlu memulakan aktiviti ini secepat mungkin (A.S.A.P) setiap hari dan berikan diri anda masa tertentu untuk menyiapkannya.

8. Tulis secara teratur
Jika ingin menjadi seorang penulis yang baik, anda mesti membuat kebiasaan menulis secara teratur.
Untuk itu, anda perlu mengikuti langkah-langkah disarankan di atas. Saya pasti petua ini akan berguna untuk andapada masa akan datang. Oleh itu, bersabarlah dan buat sendiri untuk menulis secara teratur.
­

No comments:

Post a Comment