Friday, October 26, 2018

Bakti guru pedalaman

Bakti guru pedalaman 

Kerjaya sebagai guru tidak dapat dinafikan, sememangnya mulia. Pengorbanan yang dilakukan oleh seorang guru untuk mendidik anak bangsa, hakikatnya tidak dapat dibalas dengan wang ringgit.

Bercerita mengenai pengorbanan guru, ia mengingatkan saya kisah dua guru muda yang ditugaskan di hutan belantara dan jauh dari arus pembangunan moden.

Mereka ditugaskan mengajar di Sekolah Kebangsaan Telanok di perkampungan Orang Asli Rengles di Cameron Highlands.

Saya membuat liputan ke kawasan ini pada tahun 2003 kerana mengikuti kerja amal anjuran sebuah hotel terkemuka yang ingin menyampaikan sumbangan kepada penduduk asli di kampung berkenaan. 

Ketika itu, perkampungan tersebut memang tidak banyak kemudahan asas dan serba kekurangan. Malah, dari Ringlet untuk masuk ke kampung itu mengambil masa lebih kurang satu jam.

Sakit punggung

Jalan masuk ke situ pula begitu teruk dan hanya boleh dilalui menggunakan kenderan pacuan roda 4x4.

Letaknya pula jauh terasing di tanah tinggi dan untuk ke situ terpaksa melalui perjalanan sukar. Yang ada dan jelas di depan mata ialah hutan tebal mengelilingi kawasan dan sungai yang airnya mengalir keruh menuju ke hilir.

Saya masih ingat lagi, bagaimana terhentak-hentak dan sakit punggung saya di dalam pacuan roda 4X4 ketika merentasi masuk ke kampung itu.

Lebih ngeri, apabila terpaksa melalui tebing. Tangan saya sentiasa berpaut kuat pada kenderaan untuk mengelakkan badan tercampak atau terjatuh dari tempat duduk.

Kebetulan, kawasan itu baru sahaja disimbahi hujan lebat. Maka semakin berselut tanah merah dan menyukarkan lagi perjalanan. Paling membimbangkan rombongan kami ialah jika berlaku, kenderaan tersangkut akibat ditenggelami dek selut merah.

Alhamdulillah, dalam kepayahan itu, sampai juga rombongan kami ke perkampungan itu. Saya dan rombongan bermalam sehari di kampung itu.

Terus-terang, saya kagum dengan pengorbanan cikgu Shaharudin Mohamad dan Faizul Shahardin dalam memastikan pendidikan anak Orang Asli tidak tercicir daripada arus pembangunan moden.

Jika rakan-rakan seusia seronok mengecapi kehidupan di bandar, mereka berdua sanggup ‘mengabdikan’ diri di belantara. Selain mereka, ada dua lagi guru lain yang ditugaskan di situ.

Ketika kunjungan, hanya cikgu Shaharudin dan cikgu Faizul yang ada manakala dua lagi mempunyai urusan di luar.    

Apalah dosa saya

Cikgu Shaharudin dan cikgu Faizul ternyata begitu gembira dengan kehadiran kami kerana memang jarang orang dari luar datang ke tempat itu.

Malam itu, saya berbual panjang dengan kedua-duanya sehingga tidak sedar berlanjutan hingga ke awal pagi.
  
"Mula-mula ditempatkan di sini memang kecewa.  Saya duduk tepi sungai dan menung panjang sambil memikirkan, apalah dosa yang dilakukan ketika di Maktab dulu, sehingga dicampakkan ke sini.”

Saya tertawa kecil dengan mendengar pengakuan jujur, Cikgu Shaharudin. Kecil orangnya tetapi sentiasa berjiwa besar mencurahkan ilmu kepada anak muridnya.

Namun, katanya tiga tahun lebih mengajar di situ dia mulai merasai keseronokannya.

Shaharudin yang menjadi guru kerana ingin memenuhi hasrat datuknya, berkata cabaran memang banyak mengajar di situ. Biarpun, sekolah itu agak besar ia hanya mempunyai 64 murid dan mereka belajar dalam Tahun Satu hingga Tahun Tiga.

“Di sini tak sama kat luar. Setiap kali persekolahan baharu nak bermula, kami sebagai guru yang sibuk mencari anak-anak di kampung ini untuk mendaftar masuk sekolah. Bayangkan, cikgu yang cari murid.” Ceritanya lagi. 

Katanya, kebanyakan mereka ini datang ke sekolah kadang-kadang ikut suka hati masing-masing. Yang pening kepala, datang lambat tetapi hendak balik cepat, manakala cuti sekolah pun, pandai-pandai sendiri.

“Jika ada kematian pula, alamat berhari-hari lamanya mereka tidak datang. Memang pening dibuatnya.”

Peristiwa dihambat parang dan dijentik dengan lastik oleh masyarakat di kampung itu akibat salah faham, antara yang melekat dalam memori Shaharudin.

“Kecut juga pada masa itu apabila ada ibu bapa yang datang marah-marah sambil membawa parang dan lastik. Kena jugalah tiga das lastik. Tetapi nasib baik, Tuk Batin cepat datang menyelesaikan masalah. Kalau lambat, tidak tahulah apa hendak jadi.”

Rasa sebak

Cikgu Faizul juga kecil orangnya. Katanya, ketika mula sampai ke kampung itu hatinya sebak melihat kedaifan di depan mata.

"Ketika baru sampai di sini, saya tinggal di rumah papan dan guna lilin dan pelita kerana tiada bekalan elektrik. Mandi pula kena mandi air sungai. Saya mengambil masa berbulan juga untuk menyesuaikan diri dengan keadaan itu,” cerita cikgu Faizul.

Katanya, pada awalnya dia menghadapi masalah untuk berkomunikasi dengan muridnya yang menggunakan Bahasa Semai sebagai bahasa pertuturan harian mereka

“Guru bercakap Bahasa Melayu dan mereka pula gunakan Bahasa Semai. Dalam tempoh sebulan itu, memang payah sekali hendak berkomunikasi dengan mereka. Saya terpaksa belajar setahun bahasa mereka untuk memahaminya, itu pun tidak sepenuhnya faham.”

Walaupun tergelak mendengar cerita itu, saya sebenarnya turut simpati apa yang dialaminya. Ketika itu baharu saya sedar, masih ada anak muda berjiwa kental yang sanggup berkorban dan berbakti kepada anak bangsa.


Moga Allah sahaja yang membalas jasa guru yang banyak berjasa ini!





No comments:

Post a Comment