Tuesday, January 1, 2019

Selamat tinggal 2018, selamat datang 2019

Teks Nor Affizar Ibrahim

Selamat tinggal 2018, selamat datang 2019

Kita sudah pun menjejakkan kaki ke tahun 2019.

Dua hari lepas, sambutan kedatangan tahun 2019 begitu meriah, malah  ada yang meraikannya hingga ke awal pagi. 

Masing-masing tampak gembira untuk meraikan kedatangan Tahun 2019.

Sana sini, kedengaran dentuman bunyi mercun dan kelihatan percikan bunga api serta limpahan cahaya warna warni sebagai simbolik, mengucapkan selamat tinggal Tahun 2018 dan selamat datang Tahun 2019.

Begitulah sebuah kehidupan! Setiap saat dan detik akan berlalu pergi dan tidak akan kembali.  Yang tinggal hanyalah kenangan dan jejak peristiwa yang pernah dilalui.

Hari yang datang pula, akan mencatatkan peristiwa baharu. Manis, kelat atau masam masih belum ada kepastian. Hanya masa yang menentukan.

Mengucapkan selamat tinggal pastinya mudah tetapi untuk melupakan kenangan dan peristiwa yang sudah berlalu mungkin adalah sebaliknya.

Saya yakin, tahun 2018 yang ditinggalkan, pastinya membawa cerita tersendiri kepada setiap individu.

Ada kisah duka dan sedih, ada pengalaman mengujakan, ada cerita yang menyimpulkan kenangan selama-lamanya dan sebagainya.

Tahun dukacita

Bagi saya, Tahun 2018 adalah tahun dukacita.  Pemergian Ayahanda menyahut panggilan Illahi pada Khamis, 19 April 2018  membuatkan saya terkesan sehingga ke hari ini.

Allah lebih menyayangi Ayahanda Ibrahim b Kechut, jadi saya harus reda dan menerima takdir yang  ditentukan-Nya.

Arwah pergi pada usia 82 tahun, satu perjalanan panjang kehidupan yang dilaluinya. Kematian arwah disahkan akibat sakit tua.

Sebenarnya, ayah tidaklah sakit tenat cuma tiga hari sebelum pemergiannya, arwah tidak mahu bangkit dari katilnya. Alasannya, dia tidak larat.

Saya masih tidak lupa saat-saat akhir hayat ayah kerana kebanyakan masa saya yang banyak menguruskan rutin hariannya, dari memberi makan ubat hinggalah memandikannya, menyuapkan makanan dan menyikat rambut serta menyapukan bedak pada pipi.

Setiap kali selepas menyiapkan ayah saya akan mencium pipinya dan berkata,”Nak tahu busuk ke wangi. Wah! Dah wangi. Handsome pun.”

Sejak dulu ayah memang suka mengenakan bedak selepas mandi,  sehinggakan adakala memutih mukanya disapukan bedak.

Dua jenama bedak yang ayah paling suka iaitu Baby Johnson’s dan Cuticura.

Kadang-kadang setiap kali berbedak, satu bilik wangi baunya sebab setiap kali guna memang banyak dituangnya. 

Selalu juga saya cakap, “Ayah ni mandi bedak, bukannya pakai bedak.”

Oleh sebab itulah apabila ayah tidak mampu menguruskan diri sendiri, saya akan pastikan wajahnya akan disapu bedak selepas mandi.

Bercerita pasal ayah memang tidak akan habis. Memang banyak kenangan ayah dengan saya. Ayah pergi dengan tenang dan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.

Tahun 2018 juga saya kehilangan rakan dan orang yang dikenali termasuklah rakan setugas, Allahyarham Bennie dan anak jiran yang pernah menjadi teman sepermainan ketika kecil, Allahyarham Muhammad Nizam Abd Ghani serta rakan sepasukan PALAPES, 
Allahyarham Mahathir.

Banyak lagi peristiwa yang berlaku sepanjang tahun 2018, namun biarlah semua itu menjadi lipatan kenangan dalam diri saya.

Doa saya, semoga kehadiran 2019 membawa lebih banyak kemanisan dalam hidup.   

No comments:

Post a Comment